Za pewne większość z Was zauważyła nieraz bannery z logo różnych firm na meczach piłki nożnej, siatkowej, koszykówki czy też innych dyscyplin sportowych. W takich przypadkach większość nie myśli „masakra, znów próbują nam coś wcisnąć”, a raczej „Doskonale! Fajnie, że wspierają rozwój lokalnej drużyny!”. Czy to jedyna korzyść dla firmy, jaką daje sponsoring?
Oczywiście, że nie. Zalet sponsoringu jest o wiele więcej. Na początku jednak warto zastanowić się, dlaczego sport jest odpowiednim polem na takie działania.
Dlaczego akurat sport?
Sport to nie tylko rywalizacja. Pełni wiele funkcji ważnych dla społeczeństwa, przede wszystkim: edukacyjną, rekreacyjną, socjalną kulturalną, jest swoistą promocją zdrowych nawyków, świetnej zabawy. Idealnie integruje społeczeństwo. Sport doskonale angażuje emocjonalnie, a gracze oraz trenerzy są osobami publicznymi z wyrobionym wizerunkiem. Są w stanie wywierać wpływ na publiczność.
Czym właściwie jest sponsoring?
Jak można znaleźć w wielu źródłach, sponsoring to nie tylko funkcja komercyjna, ale także prospołeczna. Wszystko zaczyna się od podpisania umowy między podmiotami sponsorującymi oraz sponsorowanymi. W takiej umowie zawarte są obustronne świadczenia.
Do najważniejszych celów sponsoringu dla przedsiębiorcy można zaliczyć: zaznajomienie się potencjalnych klientów z marką oraz jej produktami. Po drugie, powstają wyraźne pozytywne skojarzenia z daną marką bądź firmą. Zdecydowanie na tych działaniach można zbudować swój pozytywny wizerunek. Po trzecie, umacnia się pozytywna opinia o marce i produktach, są one chętniej wybierane przez kibiców danej drużyny.
Kogo sponsorować?
Firma już wie, że chce sponsorować jakąś drużynę sportową. Tylko jaką dyscyplinę wybrać? Ano najlepiej dopasowaną charakterem do ideologii firmy, tego, co chciałaby reprezentować oraz z czym chciałaby być wiązana. Wybrana dyscyplina powinna odzwierciedlać charakter lub cechy charakterystyczne marki lub firmy. Jeśli dana firma intensywnie działa lub jest szczególnie związana z jakimś regionem to warto pomyśleć nad sponsoringiem wybranej lokalnej inicjatywy.
Dobrym przykładem jest polska marka Ecoperla. Jej produkty służą do uzdatniania wody w gospodarstwach domowych. Są ekskluzywne, doskonałej jakości, dopasowane do potrzeb użytkowników. Marka zdecydowała się sponsorować drużynę piłki wodnej, która właśnie rozpoczęła rywalizację w ekstraklasie – ECOPERLA Neptun Uniwersytet Łódzki. Ten wybór można uznać za doskonały, ponieważ woda łączy dyscyplinę sportową oraz markę. W dodatku dochodzi tu motyw lokalności. Obie strony doskonale korzystają z tej współpracy, wszyscy są wygranymi.
Sponsoring podporą marketingu firmy
Sponsoring jest doskonałą reklamą oraz świetnym dopełnieniem wszelkich działań mających na celu ocieplenie wizerunku firmy. Z tej współpracy można wynieść wiele korzyści, nie tylko finansowych.
Ja jako wierny kibic bardzo doceniam zaangażowanie marek w sport. Naprawdę pomagają podbudować budżet drużyny. Na pewno to ociepla ich wizerunek. Zauważyłem, że chętniej decyduje się na ich produkty, a więc to działa!
Jest tyle różnych fajnych inicjatyw, że aż ciężko wybrać co sponsorować. Najważniejsze jednak, aby wybrany cel sponsorowania był jak najbardziej zgodny z misją firmy, bo potem wychodzą różne kwiatki.